سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

اصول مواجهه با برجام

"این یادداشت در تاریخ 14 مرداد ماه در روزنامه شهر آرا منتشر شد"

در طول مذاکرات هسته ای با 1+ 5 و به ویژه پس از اعلام سند برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" عده ای با برگزاری جشن و پایکوبی رضایت و موافقت خود را اعلام و عده ای نیز با طرح نقد و دغدغه ها ابراز نگرانی کردند.

موافقان این سند را دستاوردی بزرگ برای "کشورمان" می دانند و منتقدین از اثر سوء داده ها و ستانده ها بر منافع "کشورمان" ابراز نگرانی می کنند. در واقع عده ای برای کشور ایران شادمانند و عده ای برای کشور ایران نگران . این بدان معناست که مانند همیشه نگاه مردم کشورمان به مسئله هسته ای فراجناحی و ملی است . قلب ها برای ایران اسلامی می تپد و  با توجه به برداشت های متفاوتی که از مسئله مذاکرات و متن توافق نامه دارند رویکرد های متفاوتی را نیز اتخاذ می کنند .

رهبر معظم انقلاب ، رهبر همه مردم ایران با همه سلایق است  و مانند پدری مهربان و با در نظر گرفتن مصلحت امور ، حکیمانه جامعه ایران اسلامی را به سمت تعالی و تحقق آرمانها هدایت می نماید. مردم عزیز کشورمان با دقت و حساسیت بیانات و مواضع ایشان را دنبال می کنند تا بتوانند تکلیف خود را در هر برهه زمانی تشخیص داده و به آن عمل نمایند. در مسئله سند " برجام"  نیز بایستی موافق یا منتقد برای پیگیری خواسته های خود به منویات ایشان رجوع کند تا در یک مقیاس بزرگتر منافع ملی حفظ شود. ایشان تاکنون از تیم مذاکره کننده با تمام توان حمایت کردند و از سوی دیگر خطوط قرمزی که عبور از آنها باعث خدشه بر منافع و امنیت ملی می گردد را مشخص و تبیین نمودند. با بررسی سخنرانی های رهبر معظم انقلاب از زمان اعلام سند "برجام" ، چهار محور اساسی به عنوان اصول مواجهه با این سند مشهود است. جا دارد  نخبگان و فعالان عرصه فرهنگی و سیاسی کشورمان که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند اقدامات و تحلیل های آتی خود را بر اساس دغدغه ها و اولویت ها رهبر معظم انقلاب تنظیم و تعریف نمایند تا به بهترین شکل منافع و امنیت ملی حفظ گردد.


محور اول : آگاه سازی مردم شریف ایران نسبت به مفاد توافق نامه و جزئیات آن

رهبر معظم انقلاب بارها و در موضوعات مختلف به اصل شفافیت با مردم و اهمیت آگاهی و مشارکت مردم در مسائل نظام تکیه فرموده اند و این مهم در سخنان و سیره عملی ایشان کاملا مشهود است . در باب توافق نامه هسته ای نیز ایشان به صورت مستقیم و تلویحی به بند هایی از توافق نامه اشاره نموده اند و از سوی دیگر با ترسیم خطوط قرمز و تبیین سیاست ها در سخنرانی های مختلف از آغاز مذاکرات تا کنون سعی بر آگاه سازی مردم نموده اند . لذا جا دارد موافقان و منتقدان ضمن حفظ آرامش کشور و در فضایی منصفانه به نقد و بررسی این توافق نامه و توضیح داده ستانده آن برای مردم اقدام کنند .

     محور دوم: تاکید بر طی مراحل قانونی جهت تصویب یا عدم تصویب توافق نامه هسته ای

ایشان همواره بر اصل رعایت قانون در هر شرایطی تاکید ورزیده اند . این بار و در موضوع توافق نامه هسته ای نیز چندین مرتبه بر موضوع طی مراحل قانونی تعریف شده برای تصویب یا عدم تصویب توافق نامه هسته ای تاکید نموده اند . از سویی رعایت قانون و مصوبات قانونی در نظام جمهوری اسلامی موضوعی شرعی است و از سوی دیگر نمایندگان و مسئولین ذیربط بایستی به تکلیف و نقش خود در این برهه حساس عمل نمایند . نباید چنین معاهده عظیمی که عمق اثر آن بسیار بالا و استراتژیک است بدون مشارکت ارکان تصمیم گیر نظام مانند مجلس شورای اسلامی رد یا قبول شود . مردم کشورمان بایستی با توجه به حق قانونی خود مبنی بر نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس ، با ابزار های مختلف سوالات خود را از نمایندگان خود مطرح نمایند و همچنین نمایندگان نیز باید نسبت به مواضع و تصمیمات خود پاسخگو باشند .

    محور سوم : پرهیز از ایجاد دو دستگی در بین مردم 

 انرژی هسته ای در این سال ها فارغ از اینکه چه دولتی و از چه جناحی بر سرکار است به عنوان حق مسلم مردم شریف ایران شناخته است . این حق مسلم بالاتر از هر دسته بندی سیاسی قرار می گیرد و همواره پرونده انرژی هسته ای موضوعی وحدت آفرین و ملی بوده است . در سالهای اخیر کشورهای غربی با دسیسه های مختلف سعی بر ایجاد انشقاق در این صف  واحد نموده اند و تحریم های ظالمانه اقتصادی و فشار بر معیشت مردم را می توان در همین راستا تحلیل کرد. در حال حاضر نیز همانطور که رئیس جمهور محترم اشاره نمودند نقد کارشناسی و فنی توافق هسته ای حق مسلم تمام مردم ایران است. اما نباید این نقد ها رنگ و بوی جناحی و سیاسی به خود بگیرد و هیچکدام از طرفین تصویب یا عدم تصویب توافق نامه را نباید دستاورد سیاسی یا حزبی خود بدانند .

    محور چهارم : استکبار ستیزی

با اعلام متن نهایی توافق نامه برخی رسانه ها و تحلیل گران غربی در خارج از کشور و برخی افراد غرب زده که هنوز آمال خود را در تمدن غربی جستجو می کنند مواضعی مبنی بر امکان حل  تمامی مسائل بین ایران و آمریکا در اینده نزدیک اتخاذ نمودند و سعی بر تطهیر چهره خبیث آمریکا و نظام سلطه داشتند .رهبر حکیم انقلاب اسلامی با هوشیاری و درایت ، مواضع جدی و انقلابی را اتخاذ نمودند و فصل مشترک تمامی سخنرانی های اخیر ایشان  ادامه خط استکبار ستیزی و دفاع از مظلومان عالم بود .

جمهوری اسلامی منهای فرهنگ عدالت خواهی ، استکبار ستیزی و دفاع از مظلوم  معنا و مفهوم ندارد . حمله به این راهبرد کلیدی نظام با هدف حذف سرمایه اجتماعی در درون و همچنین کاهش قدرت نرم کشورمان در بیرون از مرزها انجام گرفت . نخبگان و آحاد مردم با درک اهمیت کلیدی این موضوع بایستی در تمامی اقدامات و مواضع خود بر ادامه استکبار ستیزی تاکید نمانید و هر اقدامی در آینده از سوی مسئولین نظام بایستی بر این راهبرد تاکید نماید.

نقد و بررسی یا حمایت و تائید " برجام" حق همه مردم کشورمان است و بایستی تمام آحاد ملت شریف ایران محور های ذکر شده را در دستور کار خود قراردهند تا به بهترین وجه ممکن منافع ایران اسلامی تامین گردد و کشور عزیزمان مانند گذشته راه تعالی را بع سرعت بپیماید.

 




تاریخ : چهارشنبه 94/5/14 | 10:40 صبح | نگارنده: مصطفی شریف | نظرات ()
.: Weblog Themes By eshare :.